The Flower Kings

Biografie

z Flower Power přeložil a doplnil Roman Procházka

Kdo jsou The Flower Kings?

 "Vládnoucí králové progresivního rocku"
 "Yes pro nové tisícíletí"
 "Dítě vzešlé ze zvrácených orgií mezi Yes, Genesis, Weather Report a Phish!"

Hudební tisk se snaží popsat hudbu The Flower Kings mnohými způsoby, ale vzhledem k různorodosti produkce, kterou kapela nabízí, je velmi obtížné ji opravdu správně zaškatulkovat. "Je mi jedno, jak naši hudbu nazýváte," říká kytarista a duchovní vůdce skupiny Roine Stolt. "Jestliže lidé tvrdí, že je to prog rock, pak je to OK. Pokud tomu říkají heavy rock, je to také v pořádku. A pokud si myslí, že je to něco úplně jiného, je to v pohodě, pokud se jim naše hudba líbí..."

Kdyby existovalo ocenění pro nejambicióznější a zároveň nejproměnlivější kapelu na progrockové scéně, The Flower Kings by jistě byli mezi prvními nominovanými. Od roku 1995, kdy vyšel jejich debut "Back in the World of Adventures", vydávali téměř každoročně nová alba, přičemž v mnohých případech se jednalo o dvojcédéčka. Zatím poslední studiový počin spatřil světlo světa v létě 2004. Kvintet nám s každým albem předkládá materiál, který jasně dokazuje, že hranice mezi progresivním rockem, hard rockem, jazzem, blues, latinskými rytmy, klasikou, folkem a dalšími žánry jsou velice mlhavé. Dlouhé snové pasáže, zajímavé rytmy a změny nálad, exkurze do mnoha odlišných hudebních stylů a odkazy k legendární albům progresivního žánru, to vše dělá z nahrávek skupiny neopakovatelná dílka procházející napříč hudebními vrstvami. "Jednou z typických charakteristik naší tvorby je posouvání hranic, a to jak chronologicky, tak stylisticky. Chceme vyzkoušet, kam až můžeme rozvinout zaměření a strukturu naší hudby," vysvětluje Roine Stolt. "Líbí se nám to množství malých detailů v našich skladbách a doufáme, že našim fanouškům také."

The Flower Kings se poprvé (ještě ne pod tímto jménem) sešli koncem roku 1993 při natáčení sólového alba Roina Stolta "The Flower King" a velice rychle si v progresivních kruzích vydobyli popularitu. První opravdové album kapely, "Back in the World of Adventures", vyšlo na vlastním labelu Foxtrot Music v roce 1995 a mělo fantastický ohlas. Sestava Roine Stolt (kytary, zpěv), Tomas Bodin (klávesy), Jaime Salazar (bicí), Michael Stolt (baskytara) a Hasse Brunniusson (perkuse) se opět sešla ve studiu jen o 6 měsíců později, aby nahrála velice úspěšné album "Retropolis".

Povzbuzena podporou fanoušků i tisku vydává kapela začátkem roku 1997 ambiciózní dvojalbum "Stardust We Are". Počínaje touto deskou se plnohodnotným členem stává charismatický zpěvák a kytarista Hasse Fröberg, který se jako host podílel už na "The Flower King" a "Retropolis". Překvapující úspěch "Stardust" umožnil kapele představit se též v Severní Americe, konkrétně v L.A., kde zahráli na mezinárodním artrockovém festivalu Progfest. V roce 1998 vychází Roinova instrumentální sólová nahrávka Hydrophonia. Ohlas turné po Spojených Státech, Kanadě a Japonsku vedl k rozhodnutí vydat živé dvojalbum, které dostalo název "Alive on Planet Earth".

Rok 1999 zastihl The Flower Kings zpět ve studiu při nahrávání dalšího dvojalba - "Flower Power". Na této desce se objevila jedna z nejdelších skladeb celé historie progresivního rocku, šedesátiminutový epos "Garden of Dreams", poskládaný z osmnácti na sebe výborně navazujících částí. Tato kompozice byla mnohokrát úspěšně uvedena také naživo, stala se vrcholem mnoha koncertů, přičemž každý večer se rozvinula odlišně, některé sekce byly vynechávány a opět přidávány či prodlužovány improvizací. "Garden of Dreams" však není jedinou skladbou, která činí The Flower Kings v progresivním světě vyjímečnými. U této kapely se vám totiž nestane, že byste slyšeli dvakrát tentýž koncert, a to i kdyby playlisty obou vystoupení byly stejné.

V té době se Roine Stolt angažuje v mnoha vedlejších projektech po celém světě, z nichž největšího úspěchu dosahuje "superskupina" Transatlantic, v níž spolu s ním účinkoval Neal Morse ze Spock's Beard, Mike Portnoy z Dream Theater a Pete Trewavas z Marillion. Mnozí by čekali, že po tom všem bude Roine potřebovat nějaký čas na oddych, ovšem ten, oplývajíc zdravím a muzikantskou invencí, hned v roce 2000 skládá a nahrává nové album spolu s The Flower Kings - "Space Revolver". Po dlouhé době, kdy se skupina zaměřovala na vydávání doubledisků, jde poprvé o "pouhé" jedno cédéčko. Přesto dosáhlo úspěchu a mnohými fanoušky je dodnes považováno za nejlepší nahrávku The Flower Kings, ne-li za nejlepší novoprogresivní desku vůbec. Na SR se ke skupině poprvé přidává nový baskytarista Jonas Reingold, nahrazujíc tak do té doby úřadujícího Roinova bratra Michaela. Jonasova rytmika, ovlivněná na jedné straně jazzem a na druhé metalem (Jonas se sólově věnuje právě tomuto žánru), rozšířila zvuk kapely o zcela novou důležitou dimenzi.

Následuje několik evropských a krátké jihoamerické turné a v roce 2001 vychází nové album, "The Rainmaker", které mnohé fanoušky zklamalo, jiní si jej však zamilovali. Jde také o poslední nahrávku, na níž si spolu s TFK zabubnoval Jaime Salazar. Těsně před vydáním kapela oznamuje, že se Jaime rozhodl věnovat jiným projektům a s kapelou se v přátelství rozchází. Jeho náhradou se stává 24-ti letý maďarský jazzový bubeník, "zázračné dítě" Zoltan Csörsz, díky němuž se hudba TFK posouvá opět o stupínek výše, především během živých vystoupení.

V listopadu 2002 vychází dvojalbum "Unfold the Future" a TFK vyrážejí na malé evropské turné následované v prosinci setkáním s fanoušky v Holandsku a v létě 2003 koncertní šňůrou po Spojených státech. Na UTF kapela do svého zvuku ještě více zakomponovává jazzové a fusion elementy a progresivní posluchačské obecenstvo jej přijímá s nadšením. Skladby The Flower Kings jsou totiž příliš bohaté a rozmanité, než aby je bylo možno ignorovat. "Unfold the Future" je však ve srovnání se svými předchůdci přeci jen mnohem náročnější album. "Kdybych měl nové písně srovnávat s některými důležitými progresivními alby sedmdesátých let," vysvětluje Roine Stolt, "řekl bych, že mají blíže k Brain Salad Surgery (ELP), Relayer (Yes), Hymn of the Seventh Galaxy (Chick Corea), Tales from Topographic Oceans (Yes) či Larks Tongues in Aspic (King Crimson) než k Selling England by the Pound (Genesis), The Yes Album (Yes) či Dark Side of the Moon (Pink Floyd). Na "Unfold the Future" naleznete mnohem více jazzových aranží než na - řekněme - Rainmakeru, který je více hard-rockově orientovaný..."

Centrálními skladbami alba jsou třicetiminutová úvodní kompozice "The Truth Will Set You Free", "Silent Inferno" s výrazným španělským či jihoamerickým nádechem a pětadvacetiminutové finále "Devil's Playground", které místy úmyslně ubíhá až k hranicím neposlouchatelného šílenství, následujíc tak šlépěje zanechané Frankem Zappou. Skladba kulminuje ve fantastickém tenorsaxofonovém sólu pravidelně hostujícího Ulfa Wallandera, a končí úchvatnou ukázkou pěveckého umění dalšího hosta - Daniela Gildenlöwa z bratrské progmetalové formace Pain of Salvation. Nemůžeme nezmínit ani Roinovo závěrečné kytarové sólo, které patří k těm nejúchvatnějším.

Další důležitou roli hrají přemýšlivé a vzrušující texty. "Unfold the Future" není koncepčním albem, přesto lze určitou spojující myšlenku nalézt. "Texty jsou o složitém procesu hledání sebe sama a vnitřního klidu v dnešním světě zaplněném informacemi, reklamou atd. Jak se s tím vypořádat a neztratit svou duši. Myslím, že Walt Disney, Gandhí, Einstein, Steven Spielberg, Lennon a McCartney či dokonce Henry Ford byli poháněni nějakou vnitřní vizí, že měli svou budoucnost ve své mysli jasně naplánovanou." A právě to se The Flower Kings snaží pomocí "Unfold the Future" rekonstruovat - dát volný průchod své pozitivní kreativní vizi a hledat nové způsoby vyjádření sama sebe.

V roce 2003 sice nevychází žádná nová studiová deska The Flower Kings, to je však plně nahrazeno vydáním dvojdévédéčka "Meet the Flower Kings - A Live Recording 2003", nahraného 10. února ve městě Uppsala ve Švédsku. Tracklist DVD sestává výhradně z epických kompozic - "The Truth Will Set You Free", "Silent Inferno", "Stardust We Are", "Garden of Dreams", "Circus Brimstone", "Humanizzimo", navíc proloženými záběry ze studia a turné. Tentýž koncert vychází též na 2CD. V říjnu 2003 pak kapela podniká nové evropské turné, v jehož rámci navštívila i slovenskou Nitru - více informací naleznete v příslušných sekcích tohoto webu.

V roce 2004 vyšlo nové studiové album TFK nesoucí název "Adam & Eve", které se hudebně vracelo do dob takových alb, jako "Back in the World of Adventures" či "Retropolis", bylo však zajímavé také pestrobarevným vokálním složením, protože u mikrofonu se tu ve stejné míře vystřídali všichni tři zpěváci TFK: Roine, Hasse a Daniel, který se počínaje touto deskou naplno začlenil do sestavy již nikoliv jen jako host, ale jako oficiální člen. Deska byla bohužel fanoušky přijata převážně vlažně a někteří z nich ji dokonce rovnou zatratili jako prozatím nejhorší kousek v diskografii kapely.

TFK 2006: Marcus, Hasse, Tomas, Roine, Jonas

Na podporu "Adama a Evy" vyrazili TFK na podzim na krátké evropské turné, nazvané "Adam & Eve Experience - 10th Anniversary Tour", během něhož z pódií zněly převážně skladby z aktuální desky.

V únoru 2005 opustil sestavu Květinových králů Zoltan a nahradil jej Marcus Liliequist, jehož schopnosti mohli fanoušci ocenit během dubnového turné uskupení pojmenovaného "Circus Brimstone". Kromě Marcuse jej tvořili Roine, Tomas a Jonas, přičemž jejich koncerty sestávaly výhradně z instrumentálních skladeb z repertoáru TFK a příbuzných projektů. Turné vyvrcholilo vystoupením v německém městečku Reichenbach, jehož jsme byli také přítomni (vizte "Live").

Koncem května vyjela kompletní sestava (ovšem bez Daniela Gildenlöwa, který na poslední chvíli odmítl jet do Států kvůli nutnosti odevzdat otisky prstů) na dlouho očekávané severoamerické turné.

V březnu 2006 kapela vydává nové doublealbum "Paradox Hotel" a v dubnu vyráží na evropské turné, během něhož se opět zastavuje také v nitranské Staré Pekárni.

současná sestava TFK:

Designed by ix99